VISUELL RETORIK av Carlsson & Koppfeldt
Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia

Den här boken ger ett brett spektra och en väl genomarbetad kunskap kring reklam, nyhetsförmedling och media av idag. Det är intressant att den utgåva jag har från 2008 redan känns lite förlegad i text- och bildinnehållet. Utvecklingen går fort och medan facebook nämns i boken, så är t ex. inte twitter eller instagram eller andra idag välkända sociala medier nämnda. Vi har i skolans vardag dilemman kring smartphones och sociala medier som inte fanns när boken skrevs.
Jag upplever att boken har ett material och innehåll som jag redan jobbat med, i hög grad under åren som lärare i år 7-9 i bild. Under ett halvår gick jag Lärarlyft i Stockholm, kursen Bilden som kunskapskälla som fortbildning (innan vi visste att politikerna skulle kräva annan behörighet retroaktivt) och vi diskuterade då sådant som kap. 14 tar upp om att framställa sig själv, eller om hur kvinnligt och kvinnligt och manligt framställs etc. På högstadiet har vi sedan tidigare läroplaner jobbat med reklamens budskap och att tolka bilder ur genusperspektiv. Nu när jag jobbar med yngre i år 4-6 har jag lite svårare att omsätta bokens exempel och ganska avancerade analyser till en lämplig nivå för 10-12-åringar.
Det jag fann mest intressant var den röda tråden kring Retorik, kapitlet MEDIERETORIK (s.63-120) som avslutas med en praktisk Lathund. Jag gick från att ha ett allmänt hum om vad retorik innebär, till att verkligen inse vidden av hur retorikens lära används medvetet för att skapa genomslag i media.
TRE SÄTT ATT ÖVERTYGA:
Etos - Karaktären
Logos - att styra och forma tanken
Patos - Känslan
Här var det Etos - karaktären som blev tydligare för mig. Det har en längre tid blivit allt vanligare i media att program byggs upp kring särskilda karaktärer som Arga Snickaren, Sommar med Ernst eller att man profilerar t ex nyhetsmorgon med kända Tv-profiler. I ett brus av intryck behöver mottagaren omedelbart en identifikation, något att knyta an till som gör att vi behåller kontakten, stannar kvar vid just det programmet, eller omedvetet väljer just den varan som de gör reklam för.
Även hur retoriken används i Tv och retorikens metod används för att bygga upp intresse och argument, var fascinerande. Jag ska se på program på ett annat sätt efter detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar